Vállalkozónak lenni semmilyen időszakban nem könnyű, de számos tényezője van, amelyek miatt megéri. Magyarországon legtöbben az önállóság igénye miatt választják a vállalkozói létet, és sokakat a kényszer is mozgat. A vállalkozás – ha van alkalmazottunk – egyet jelent a vezetéssel is. Erre sokan vállalkozók nem vagyunk maximálisan felkészülve. Ezért összefoglaltam, hogy a coaching hogyan tud támogatni kis és mikrovállalkozást vezetőként az eredményesebb működésben.
Saját coaching projektem beindításkor minden marketinges tanács, amit kaptam – a hogyan legyen sikeres a vállalkozásom témában – azzal az instrukcióval kezdődött, hogy határozd meg pontosan a célcsoportodat. Sokáig nem hittem el, hogy erre pont nekem szükségem van, de megtettem. Évekkel ezelőtt, amikor még bőven a közigazgatásban dolgoztam, úgy hozta a sors, hogy beleláthattam több olyan vállalkozó munkájába, akik nagyon kevés, 2-9 alkalmazottat foglalkoztatnak, vagyis mikrovállalkozást vezetnek. Láttam nehézségeiket, örömeiket, küzdelmeiket. Olyan vezetőket ismertem meg, akikben sokszor nem is tudatosul, hogy ők vezetők, a szónak a klasszikus multis értelmében. Akkor döntöttem el, hogy a lehető legtöbb szempontból megismerem, és támogatom a munkájukat – coaching keretében.
Az alap mondatom, amiből évekkel ezelőtt kiindultam, az az, hogy ha valaki egyéni, vagy társas vállalkozást vezet, és vannak alkalmazottai, akkor vezető is! Közbenső vezető szint nélkül, a vállalkozás külső képviseletén, a stratégiai szinten túl az irányítással, működtetéssel kapcsolatos feladatok és elvárások sokszor úgy zúdulnak rá, hogy vezetői ismeretekkel, nem igazán rendelkezik, ösztönösen végzi munkájának ezt a szeletét, és a vezetői kompetenciák fejlesztése komoly segítséget jelentene a vállalkozás vezetésében.
Miből is áll ez? Teljesen mindegy, hogy a vállalkozónak csak egy-két, vagy kilenc alkalmazottja, munkatársa van:
- rövid, hosszú és középtávú stratégiát kell alkotnia, világos jövőképpel kell rendelkeznie, és ezt egyértelműen át kell adnia a munkatársainak,
- a folyamatosan munkát kell szereznie, hisz nem csak a saját, hanem alkalmazottai megélhetéséért is felelős,
- foglalkoznia kell delegálással, hiszen nem végezhet ő minden feladatot,
- meg kell tanulnia, hogy melyik feladatot kinek és hogyan kell továbbadnia,
- támogatnia, de legalább is figyelemmel kell kísérnie a feladatok végrehajtását, majd valamilyen formában ellenőriznie is kell a végrehajtást,
- vonzó munkahelynek kell lennie, hiszen célszerű olyan körülményeket kell teremtenie, amely segít a munkatársak megtartását, melyben szívesen dolgoznak a kollégák,
- motiválnia kell munkatársait, és segíteni szakmai tudásuk bővülését, fejlődését,
- és emellett végzi a vállalkozás alapfeladatait is, hiszen az egész az ő szakmai tudásán, elismertségén alapul.
A vállalkozói coaching kapcsán számos kérdés zakatol a fejemben:
- Mit ad a coaching folyamat egy „kis vagy mikro” vállalkozónak?
- Miért érdemes annyi minden mellett még erre is költeni?
- Miért fontos a vállalkozás támogatása a coaching által is?
- És miért éppen most van ennek kiemelt jelentősége,
- amikor minden egyes kiadott forintot meg kell gondolnunk,
- amikor a vállalkozás alapvető működésének a biztosítása is jelentős energiákat emészt fel, és
- most aztán végképp nem tudjuk, mit hoz a jövő?
A válasz nem egyéb, mint a tudatosság, fejlődés, előrelépés, hatékonyság, eredményesség és a válságálló működés. A coaching során – természetesen a konkrét igényekből kiindulva számos olyan kérdés felmerül, amely azon túl, hogy az aktuális helyzet megoldását, megélését segíti, hozzájárul az eredményesebb működéshez is. Szerepe a vállalkozások támogatásában, a kisvállalkozók, mikrovállalkozók munkájának segítésében elvitathatatlan. És miért? Mert a coach segít abban, hogy tartsd a fókuszt, ne kalandozz el, végig vigyél egy témát, ne add fel az első megválaszolhatatlannak tűnő kérdésnél. Segít szembesülni a valós lehetőségeiddel, kérdései nyomán olyan ajtókat is ki tudsz nyitni, amelyekre eddig nem gondoltál.
A coaching által támogatott tudatosság, fejlődés, előrelépés számomra az alábbiakat jelenti:
- a vállalkozás hosszú távú működtetésében a lehetőségek ismeretét, a stratégiai gondolkodást, tervezést, a hosszú távú célok meghatározását, a „stabil cég” érzés elérését;
- a saját vezetői működésedben a hatékonyságot, az ösztönös vezetés helyett a tudatosabb működést, saját vezetői stílusod megismerését, megtalálását, önismeretet, de a jobb időgazdálkodást, és az egyes életterületek közötti összhang megteremtésének a lehetőségét is; a „jó vezető” érzés elérését;
- a munkatársakkal való viszonyban is a tudatosabb működést, a munkatársak megismerését, motivációjuk, szakmai céljaik szerinti vezetésük, támogatásuk módjának felismerését, megértését, a „vonzó munkahely, az önálló munkatárs” érzések elérését, és nem utolsó sorban a munkatársak megtartását.
A Limeonaid Coaching vállalkozói programját erre a három elemre építettem fel, mert úgy gondolom, ezek azok a kiindulópontok, vagy nevezzük támpontoknak, amelyek segítik az eligazodást a vezetés, irányítás útvesztőiben.
Mindez saját kutatásaimon, és tapasztalataimon alapul, és hidd el, működik.