Ha nincs pontos úti cél, a kirándulás is könnyen bolyongássá válik! A sikeres vállalkozáshoz, de a sikeres élethez általában is elengedhetetlenek a jó célok. De milyenek a jó célok? Leggyakrabban a SMART modellt hívjuk segítségül a céljaink meghatározásához, így jó cél röviden: specifikus/konkrét, mérhető, elérhető (achivable), releváns és tervezhető. Az egyszerűnek tűnő szavak mögött sok munka rejlik és nem titok, a coaching sokat segíthet a célkitűzésben.
Rejtő Jenő szerint „az élet olyan, mint egy nyári ruha mellénye: rövid és céltalan”. Sok mindenben egyetértek vele, de ebben az egyben éppen nem!
Miért? Mert ha nem tudjuk hová megyünk, nem is jutunk sehová. Ha valaki volt már úgy kirándulni, hogy a pontos úticélt nem határozta meg, az tudja, hogy a dolog vége könnyen bolyongás lehet. Persze nagyon szép dolog csak úgy sétálgatni, azaz tenni a dolgunkat, de szerintem több értelme van célokért megtenni ugyanazokat az erőfeszítéseket. A coaching üléseken legtöbbször azzal találkozom, hogy a végső cél ismert. Van egy vágy, egy irány, amifelé el kellene indulni. Így van ez a magántermészetű, és a vállalkozói, vezetői coaching üléseken egyaránt. De abban a pillanatban, hogy elkezdjük lépésekre bontani, látszik, hogy ez még nem kerek.
Eddigi tapasztalataim alapján úgy gondolom, hogy sok elindult törekvés éppen a célkitűzésnél csúszik félre. Vagy túl nagy a hegy, amit szeretnénk megmászni, vagy túl kicsi. Vagy túl általános a cél meghatározása, vagy nagyon aprólékos. Vagy éppen nem is a mi célunk az, amiről azt gondoljuk, hogy el akarjunk érni.
De mégis mitől jó egy cél? Például attól, hogy elérhető, hogy az mienk, a vállalkozásunké, hogy rutinból nem megoldható, de azért nem kell belehalni sem, hogy a megvalósítás időszaka izgalmas, kihívásokkal teli. Ezentúl pozitív is, hiszen eredményesek akkor vagyunk igazán, ha nem valami ellen, hanem valamiért dolgozunk. És az sem árt, ha vonzó, lelkesítő a célunk, és nagyon tudunk vágyni arra, hogy megvalósítsuk.
A Limeonaid Coachingnál leggyakrabban SMART modellel dolgozunk, azaz SMART célokat szoktunk meghatározni.
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a kitűzött célunk
- Specifikus, azaz konkrét, jól meghatározható.
- Mérhető, azaz meg tudjuk határozni, mikor érjük el.
- (Achivable), elérhető, azaz valóban meg tudjuk valósítani)
- Releváns, azaz tudjuk, hogy miért is fontos számunkra.
- Tervezhető, azaz a rendelkezésre álló időben elérhető.
Ha mindezt végig gondoljuk, jelentősen növelni tudjuk a folyamat sikerességét, és csökkenthetjük a kockázatokat is. Ezen túl az egyes lépésekhez kapcsolódó információk alapos feltárása, megismerése magában rejti például azon erőforrások feltérését is, amelyekre a megvalósítás során támaszkodni tudunk.
Ezután már „csak” jó ütemezést kell készítenünk, tudatosítani a buktatókat és az erőforrásainkat, és ÉLVEZNI AZ UTAT, AMI A CÉLHOZ VEZET. Az élvezetet segíti, ha beépítünk olyan kapaszkodókat, részeredményeket, amelyek fenntartják és fokozzák az érdeklődésünket, motivációnkat is.
Ezek a látszólag egyértelmű, egyszerű technikák természetesen működnek úgy is, hogy egyedül kezdünk bele. Azonban személyes és szakmai tapasztalataim is azt támasztják alá, hogy egy coaching folyamat legyen szó egyéni, vagy szervezeti célokról – az otthonival szemben – lerövidíti a célmeghatározás folyamatát, segíti a jó cél meghatározását, a megvalósító ütemezését, a motiváció folyamatos fenntartását.
Miért is van ez?
- A cél meghatározáskor sok ponton nagyon is őszintének kell lenni magukkal, és ha egyedül látunk neki, gyakran választjuk az egyszerűbb utat. Azonban a coach, mint egy kedvesen szigorú edző, megvárja, amíg valamennyi részletet összerakunk, és garantáltan nem marad félbe a folyamat.
- A cél meghatározás bizonyos mértékben helyzetfeltárással is jár, melyhez egy másik nézőpont, esetleg egyes elemek átkeretezése – ami a coaching velejárója – sokszor nagyon hasznos.
- Semmilyen apró részlet nem marad ki, ami fontos, különös tekintettel az erőforrások, lehetőségek feltására.
A Limeonaid Coaching során a célkitűzést is a lehetőségek felől, a pozitív oldalról, az erősségek felől közelítjük meg, biztosítva azt, hogy ne csak a cél, de az eléréséhez vezető út is örömmel töltsön el, és megerősítsen minket, vállalkozásunkat.