A boldogságérzet erősen szubjektív, és általában a magánéletben tulajdonítunk neki, vagy a hiányának jelentőséget. Éppen ezért érdekes kérdés, hogy mi köze van a munkahelyi eredményességnek, a hatékony vezetői működésnek vagy a vállalkozás sikeresének a boldogsághoz. A közvélekedés az, hogy a boldogság a sikernek, gazdagságnak a következménye. De ugye „a pénz nem boldogít”! Akkor mégis mi az összefüggés? Ha boldog vagyok, akkor több esélyem van munkahelyi sikerekre?
Előző munkám során, még évekkel ezelőtt találkoztam a „boldogságkutató” nevű szervezeti egységgel, egy gazdasági, pénzügyi kérdésekkel foglalkozó szervezetnél. Akkor meglepett, mi köze van a gazdasági, pénzügyi terület irányításának a boldogsághoz, illetve a boldogságnak mi köze van a pénzügyekhez.
(((Igen, igen, a pénz nem boldogít!))) Ma már bánom, hogy szemérmességből nem kérdeztem meg, hogy mit is csinálnak ott. Talán, ha megteszem, hamarabb fordulok a coaching felé.
De a lényeg az, hogy ma már tudom, hogy a boldogság sok szempontból értelmezhető, és van köze a gazdasághoz, munkahelyi teljesítményhez, vezetéshez.
És azt is tudom már, – hiszen kutatások is bizonyítják – hogy a boldogság a siker alapja és nem pedig fordítva. Azaz a boldogságnak vagy szubjektív jóérzésnek, virágzásnak, a dolgokhoz való pozitív odafordulásnak, nevezzük bárhogy, az üzleti életben, a munkahelyi teljesítményben is mérhető eredményei vannak.
Shawn Achor megállapításai szerint „akkor leszünk sikeresebbek, ha boldogabban, vidámabban, pozitívabban élünk, vezetőként, vállalkozóként is.
Mégis hogyan? Mit tehet egy vezető, hogy a munkatársai boldogabbak legyenek, megéljék a sikert, és azzal a szervezet, vállalkozás is eredményes, sikeres legyen. Kutatásaim során azt tapasztaltam, hogy a siker megélésével már jó úton vagyunk. Valamennyi megkérdezett kis és mikrovállalkozást vezető azt mondta, hogy a siker megünneplésének mindig megadják a módját. Így, ha a cég vagy egy-egy munkatárs valami kiemelkedőt ér el, megállnak, valamilyen formában elismerik, tudatosítják a sikert.
Azaz az üzleti siker már ok esetben már most is „boldogságlöket”. De mit tehet egy vezető azért, hogy a boldogság legyen „sikerlöket”. Íme néhány ötlet.
- Pozitív hozzáállással, életszemlélettel könnyebben segíthetjük vezetőként a munkatársakat a jó teljesítmény és a megelégedettség érzés elérésében. Végső soron ez fontos eleme a munkatársak megtartásának is!
- Az öröm érzet – ami „még” munkahelyen is megszerezhető – serkenti a kreativitás, az innovációt. Itt azért apró dolgokra gondolok, olyasmikre, amik napi szinten is jó érzéssel töltik el a munkatársakat. Egy jó kávé, csocsó, darts, terasz, képek a falon és még millió tényleg elérhető dolog, ami jó kedvre derít, jó érzést kelt.
- Mutassuk ki, hogy hisszük, kollégánk képes valamire, pl. komoly teljesítmény elérésére, egy szakmai akadály leküzdésére. Higgyük, hogy sikerül, bízzunk benne, és azt jelezzük is neki.
- Álljunk úgy hozzá, hogy a munka nem pénzkereset, hanem az önmegvalósítás, kiteljesedés egy fontos terepe. Mindig lássuk, láttassuk meg a feladatban a fontosat! Bízzunk benne, hogy ez a szemlélet másokra, a köröttünk lévőke, kollégáinkra is tartósan átragad.
- Próbáljunk meg mindent pozitív oldalról megközelíteni, az előnyöket, erősségeket emeljük ki, arra alapozzuk a munkatársaink fejlődését. Ez mindig eredményesebb, és előre vivőbb, mint folyton azt boncolgatni, hogy mit a rossz, mi a hiba, mik az átléphetetlen akadályok.
- Ne tabuként kezeljük a kudarcot, tanuljunk belőle.
Ez csak a jéghegy csúcsa, de az biztos, hogy az első lépést nekünk, vezetőknek kell megtenni. Csak így lehetünk hitelesek. És persze kinek ne esne jól stresszmentesebben, előre mutatóan végezni a munkáját, vezetni a vállalkozását.
Ebben a folyamatban, a munkatársak szükségleteinek megismerésében, azaz a reakciónk személyre szabásában, a proaktív szemléletmódra való rátalálásban, a célok csekkolásában szakértelmünkkel, tapasztalatainkkal tudunk segíteni, erre épül vállalkozóknak, vezetőknek szóló programjaim.
Tehát a boldogság, mint sikerlöket, vagyis a boldogság az eredményes munkavégzés, vállalkozás egyik alapja. Találjuk meg együtt!